Przejdź do treści

Dźwiękowy znak towarowy

Podstawowym celem znaku towarowego jest umożliwienie odróżnienia produktów lub usług pochodzących od różnych przedsiębiorców.

Dla prawidłowego pełnienia swojej roli znaki towarowe muszą być postrzegane za pomocą zmysłów. Tradycyjnym paradygmatem w tym zakresie, wyznaczonym przez logikę systemu rejestracji znaków towarowych, było poznanie wizualne. Wymóg graficznej przedstawialności przewidywała Dyrektywa 89/104/EWG, jak również zastępująca ją Dyrektywa 2008/95/WE , a w ślad za nimi – polska ustawa Prawo własności przemysłowej.

Oczywiście percepcja oznaczeń jest potencjalnie znacznie szersza, obejmując wszystkie pięć zmysłów. Możliwość realnego ich wykorzystania otworzyły nowe technologie, pozwalające na jednoznaczne i dokładne ustalenie przedmiotu ochrony. W efekcie obecnie wyróżnia się dwie kategorie oznaczeń: tradycyjne – składające się z klasycznych znaków, jak litery, obrazki czy symbole (a więc znaki słowne, graficzne i słowno-graficzne) oraz nietradycyjne – zarówno widzialne (np. kolory, kształty, gesty czy hologramy), jak i niewidzialne (np. smaki, zapachy, faktury czy wreszcie dźwięki).

Kluczowa dla problematyki znaków towarowych dźwiękowych okazała się nowelizacja art. 120 p.w.p., będąca wynikiem implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z 16 grudnia 2015 r. mająca na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, zastępującą dyrektywę PE i Rady 2008/95/WE.

Aktualnie znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

Więcej na ten temat:
zob. K. du Vall, Legislacyjna (r)ewolucja? Dźwiękowy znak towarowy a kwestia przedstawialności graficznej [w:] „Reforma prawa własności intelektualnej. Część III”, red. Alicja Adamczak, Kielce 2023, s. 333-347.

Komentarze są wyłączone, ale trackbacki i pingbacki są aktywne.